2024-03-29 14:50:59

جزئیات بررسی نهایی لایحه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

پارمیس آی تی: بررسی لایحه «پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» در صحن علنی مجلس در ماه گذشته با بررسی دو ماده باقیمانده به پایان رسید و به‌زودی در شورای نگهبان بررسی می‌شود.

به گزارش پیوست، در ماده ۲۹ این قانون به‌عنوان آخرین ماده این لایحه پس از نهایی شدن آن، مواد مشابه در قوانین نظام صنفی و قانون مالیات مستقیم ملغی می‌شوند.

بررسی لایحه «پایانه‌ فروشگاهی و سامانه مؤدیان » پس از ۵ جلسه در مجلس در تاریخ ۹ دی‌ماه به پایان رسید. طبق این لایحه سازمان امور مالیاتی موظف شده است سامانه مودیان رگولاتوری برای نظارت بر شبکه پایانه‌های فروشگاهی را ایجاد کند. همچنین مودیان باید شماره حساب خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند.

یکی از مواردی که در این لایحه مطرح و به تصویب رسید این است که خرده‌فروشی‌ها و واحدهای صنفی در برنامه حسابداری که با مصرف‌کننده نهایی در ارتباط هستند، علاوه بر ثبت‌نام و عضویت در سامانه مؤدیان از پایانه فروشگاهی نیز باید استفاده کنند.

استفاده از پایانه‌های فروشگاهی در قانون نظام صنفی رایانه‌ای و مالیات‌های مستقیم نیز پیش‌بینی شده بود اما به دلایل مختلف هیچکدام از این موارد شکل اجرایی به خود نگرفت و بر اساس پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته این موارد در آن قوانین حذف شده است.

مطلب پیشنهادی : نمایندگان مجلس، مجازات عدم ثبت نام و فرار مالیاتی مودیان پایانه های فروشگاهی را تعیین کردند

بر اساس ماده ۲۹ لایحه «پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان» پس از تصویب این قانون تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات مستقیم و تبصره‌های یک و ۲ و ۳ ماده ۱۵ و ماده ۶۶ قانون نظام صنفی کشور برای اشخاص مشمول منتفی می‌شود.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

دولت در قانون برنامه پنجم توسعه، ملزم به گسترش و ایجاد پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان شده بود. از همین‌رو دولت یازدهم لایحه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را در سال ۹۴ به مجلس ارائه کرد و آبان ماه سال گذشته این لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسید.

در جریان بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس همچنین با رای نمایندگان ماده ۱۵، ۲۶ و تبصره ۲ ماده ۱۸ برای رفع ابهام به کمیسیون ارجاع داده شدند.

بر اساس ماده ۱۵ اطلاعات سامانه مؤدیان محرمانه است و سازمان امور مالیاتی کشور مجاز به افشای آن مگر به حکم قانون یا مرجع قضایی نیست. کارگروه راهبری سامانه نیز مجاز است در خصوص استفاده از این اطلاعات برای دستگاه‌های اجرایی تصمیم‌گیری کند.

در ماده ۲۶ نیز سازمان مالیاتی کشور می‌تواند جهت حصول اطمینان از عملکرد صحیح مؤدیان از خدمات شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی استفاده کند.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار انبار

در ماده ۱۸ این لایحه مشوق‌هایی برای مصرف‌کنندگان نهائی که خریدهای خود را از فروشندگان مجهز به پایانه‌های فروشگاهی انجام می‌دهند، در نظر گرفته شده است. این ماده به تصویب رسید اما تبصره ۲ آن که جوایز موضوع این ماده از شمول مالیات معاف است، به کمیسیون ارجاع داده شد.

بر اساس برنامه کمیسیون اقتصادی این هفته مواد ارجاع داده شده موردبررسی نمایندگان قرار می‌گیرد. پس از رفع ابهام دوباره در صحن علنی مجلس مطرح و پس از تصویب این سه ماده، کل لایحه به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید