2024-03-28 20:27:14

5 تفاوت نرم افزار حسابداری با ERP

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
تفاوت نرم افزار حسابداری با ERP
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

پارمیس آی تی امروزه با فراگیر شدن نرم افزارهای حسابداری در همه‌ی کسب و کارها از کوچک تا بزرگ، شناخت وجه تمایز ERP و نرم افزار حسابداری سخت‌تر از گذشته است و بسیاری این دو مفهوم را با هم اشتباه می‌گیرند و به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. دانستن تفاوت بین ERP و نرم افزار حسابداری زمانی اهمیت می‌یابد که اگر از آن‌ها آگاه نباشید، تصمیم خرید خود را بر مبنای دو دسته‌ی جداگانه از محصولات خواهید گرفت. حتی اگر مطمئن هستید که کسب و کار شما نیاز به نرم افزار حسابداری دارد یا ازبین نرم افزارهای حسابداری متداول و ویژه‌ی یک صنعت، انتخاب خود را انجام داده اید، دانستن تفاوت نرم افزار حسابداری با ERP ضروری است. قبل از مقایسه‌ی این دو، لازم است تعریف هر یک را بدانید.

ERP چیست؟

ارائه‌ی یک تعریف جامع برای ERP قدری دشوار است. زیرا هر تعریف از آن، بخشی از جنبه‌های خاص سیستم را مورد توجه قرار می‌دهد. سیستم ERP براساس فرآیندهای سازمان پیاده سازی می‌شود. سیستم ERP به اندازه‌ای منعطف است که می‌توان یک زیرسیستم را بدون نیاز به زیرسیستم‌های دیگر به صورت مجزا راه‌اندازی کرد. ERP در اصل تصویر بسیار بزرگ‌تری از یک نرم افزار حقوق و دستمزد است.

نرم افزار حسابداری
نرم افزار حسابداری ERP

درباره تفاوت نرم افزار حسابداری با ERP به تعبیر دیگری می‌توان گفت نرم افزار حسابداری تنها یک زیرسیستم از ERP است. بیشترین کاربرد ERP در برنامه ریزی منابع سازمانی مانند ردیابی موجودی و دارایی های ملموس و غیرملموس، اجرای سفارشات، صورتحساب، مدیریت موجودی، خزانه داری، CRM، مدیریت و برنامه ریزی تولید، فروشگاه اینترنتی، مدیریت منابع انسانی حقوق و دستمزد و غیره است. در اصل ERP تمام سازمان را به یک مجموعه‌ی یکپارچه تبدیل می‌کند و تمام اطلاعاتی که از حال و آینده‌ی سازمان مورد نیاز است را فراهم می‌کند.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

نرم افزار حسابداری چیست؟

کاربرد جاافتاده و معمول نرم افزار حسابداری، انجام امور مالی و نحوه‌ی مدیریت آن است. گردش مالی، چک‌ها، بانک‌ها و گزارش گیری مالی مانند مالیات، درآمد و ترازنامه‌ها، همه بر عهده‌ی یک نرم افزار حسابداری است. در حال حاضر بهترین نرم افزار حسابداری می‌تواند تصویری درست و خوبی از وضعیت جاری شرکت به مدیران بدهد. اما توانایی ارائه‌ی اطلاعاتی جهت پیش‌بینی و برنامه ریزی برای آینده‌ی سازمان را ندارد.

نرم افزار حسابداری
نرم افزار حسابداری

پیشنهاد مطالعه بیشتر : مزیت های کلیدی نرم افزار CRM برای کسب وکارها

تفاوت ERP با نرم افزار حسابداری

  1. زیرسیستم‌های ERP مانند قطعات لگو هستند که در صورت لزوم می‌توانند با یکدیگر ساختار جدید را ایجاد کرده و هماهنگ شوند و در صورت لزوم می‌توانند به صورت مجزا از یکدیگر هم کار کنند. برای مثال زیر سیستم حسابداری در ERP، تنها بخشی از یک پازل بزرگتر است. از این رو، یک نرم افزار حسابداری فاصله‌ی زیادی برای رسیدن به ERP دارد. به عنوان مثال زیرسیستم‌های یکپارچه پارمیس استار را در نظر بگیرید. مدیریت مالی و فروش در یک ابزار واحد، علاوه بر آن برنامه ریزی تولید، فروش فیزیکی و فروشگاه اینترنتی در کنار آن، همگی تحت یک راهکار هستند و مدیریت تمامی آن‌ها از یک داشبورد مدیریتی امکان پذیر است. همه‌ی این‌ها با ادغام هر کانال فروش موجود در کنار مدیریت موجودی قدرتمند آن، باعث شده تا بهترین راهکار مدیریت کسب و کار در بازار امروز پدیدار شده باشد. اما یک نرم افزار حسابداری تنها یک نرم افزار حسابداری است و نمی‌تواند به صورت یکپارچه عمل کند.
    تفاوت ERP با نرم افزار حسابداری
    مقایسه ERP با نرم افزار حسابداری
  2. شروع سفر مشتری با نرم افزار حسابداری ، از ثبت سفارش و خرید مشتری آغاز می‌شود و در همانجا به پایان می‌رسد. در حالی که در ERP، شروع سفر مشتری، از اولین تماس او، زمانی که هنوز لید است و به مشتری واقعی تبدیل نشده، آغاز می‌شود. جدول فعالیت‌ها و لیستی که در CRM در اختیار شما قرار می‌گیرد، این امکان را می‌دهد تا اطلاعات اخذ شده از مشتری در هر تماس را مشاهده کنید و به آن دسترسی داشته باشید. حتی این امکان وجود دارد تا نحوه‌ی آشنایی مشتری را پیدا کنید و ببینید از کدام نوع از بازاریابی تبلیغاتی به سوی شما هدایت شده است. همچنین می‌توانید ایمیل‌ها و پیامک‌ها ارسال شده به آن‌ها را نیز ردیابی کنید. مطالعه کنید: نرم افزار انبارداری
  3. یک نرم افزار حسابداری عمدتا محدودیت‌هایی در انبار و ردیابی موجود دارد و از طریق افزونه‌های آن که مبتنی بر ویندوز هستند، می‌توان این افزونه‌ها را به آن اضافه کرد. در حالی ERP شرکت شما را از این قید و بندها آزاد می‌کند تا بتوانید با یکپارچه سازی مدیریت بخش‌های مختلف خود، دقت کار و میزان رضایت مشتریان را بالا برده و در عین حال، هزینه‌های حمل و نقل، نیروی انسانی و مدیریت انبار و موجودی را به میزان چشمگیری کاهش دهید.زیر سیستم مدیریت انبار می‌تواند به شما کمک بزرگی در این راه کند تا تصمیمات بعدی برای کسب و کار خود را سریع تر و راحت‌تر اتخاذ کنید.
  4. تنها با یک نرم افزار حسابداری معمولی، نمی‌توانید برای تولید برنامه ریزی کنید. زیرا به اطلاعات انبار، موجودی کالاها، بیشترین میزان فروش به صورت همزمان دسترسی نخواهید داشت. در حالی که با زیرسیستم های ERP، یک مدیر تولید همه کاره خواهید داشت. صورتحساب مواد اولیه، برنامه ریزی تولید و موارد بسیار دیگری که یک ERP در اختیار شما قرار می‌دهد را با یک نرم افزار حسابداری ساده نمی‌توانید داشته باشید. کارخانه، اصلی‌ترین جایگاه در یک شرکت تولیدی است که در آن سفارشات، منابع تولید و عرضه با هم برخورد می‌کنند. گاهی ممکن است ماشین آلات دچار مشکل شوند یا سفارشات لغو شده یا تغییر پیدا کنند. در این صورت به یک نرم افزار تولید و بهای تمام شده نیاز است که بتواند عملکرد کارخانه و کارگاه را به صورت کارآمد تحت نظر داشته باشد. حتما بخوانید: پایانه فروشگاهی چیست؟
  5. مدیریت فروش و پردازش سفارشات، به خصوص در صورت داشتن سایت فروشگاهی در یک هسته، کاری نیست که به هیچ وجه از یک نرم افزار حسابداری ساده بربیاید. این موارد عناصر اصلی برای ساخت یک شرکت قوی و پویا هستند. مدیریت سفارشات، کاری بسیار پیچیده‌تر از گرفتن سفارش و ارسال آن است. الزامات دیگری مانند مدیریت سفارشات پیچیده، تخصیص موجودی، بسته بندی، قیمت گذاری و… در حال حاضر وجود دارند که سیستم مدیریت فروش و حسابداری ERP، بهترین راهکار برای مدیریت بهینه و کارآمد در این امر است.
تفاوت بین ERP با نرم افزار حسابداری
تفاوت های ERP با نرم افزار حسابداری

می‌توان گفت برخی از نرم افزارهای حسابداری مانند پارمیس استار با استفاده از ماژول‌هایی خاص، قابلیت استفاده از تمامی امکانات گفته شده را دارند. اما اگر میخواهید، دنبال مشابه آن نباشید. خود را انتخاب کنید. حتما بدانید: نرم افزار CRM

سوالات متداول برای 5 تفاوت نرم افزار حسابداری با ERP

  1. تفاوت ERP با نرم افزار حسابداری چیست؟
    نرم افزار حسابداری تنها یک زیرسیستم از ERP است. بیشترین کاربرد ERP در برنامه ریزی منابع سازمانی مانند ردیابی موجودی و دارایی های ملموس و غیرملموس، اجرای سفارشات، صورتحساب، مدیریت موجودی، خزانه داری، CRM، مدیریت و برنامه ریزی تولید، فروشگاه اینترنتی، مدیریت منابع انسانی حقوق و دستمزد و غیره است. در اصل ERP تمام سازمان را به یک مجموعه‌ی یکپارچه تبدیل می‌کند و تمام اطلاعاتی که از حال و آینده‌ی سازمان مورد نیاز است را فراهم می‌کند.
  2. آیا با استفاده از نرم افزار erp امکان ردیابی اینکه مشتری از چه طریقی با کسب و کار آشنا شده است وجود دارد؟
    بله، با استفاده از نرم افزار erp نحوه‌ی آشنایی مشتری را می‌توان پیدا کرد و مشاهده نمود که از کدام نوع از بازاریابی تبلیغاتی به سوی شما هدایت شده است. همچنین می‌توان ایمیل‌ها و پیامک‌ها ارسال شده به آن‌ها را نیز ردیابی کرد.
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید